Ψήφισμα για την Ελευθερία του Τύπου αφορά κυρίως τους δημοσιογράφους, θα το αγνοήσουν πάλι;

 

Όπως ήδη είναι γνωστό χθες το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ενέκρινε Ψήφισμα με το οποίο καταδικάζει την Ελλάδα για το κράτος δικαίου και την Ελευθερία του Τύπου. Αυτή η καταδίκη που υπερψηφίστηκε από 330 Ευρωβουλευτές έναντι 255 που το καταψήφισαν, προκάλεσε σφοδρή αντιπαράθεση ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα. Τα όσα αναφέρονται ωστόσο στο ψήφισμα (παρακάτω αναρτούμε τα 28 επίμαχα σημεία του), αφορούν κυρίως στο δημοσιογραφικό κλάδο, τα μίντια και τους δημοσιογράφους. Πως το αντιμετώπισαν τα ΜΜΕ; Με τον συνήθη στρεβλό τρόπο τους. Τα μίντια που σιτίζονται αποκλειστικά από το μέγαρο Μαξίμου ή είναι πλήρως ενσωματωμένα και δημοσιεύουν αυτούσια τα non paper, έδωσαν την είδηση της αντίδρασης του Λαϊκού Κόμματος και της επίθεσης του στους σοσιαλιστές! Τα όσα αναφέρονται στο ψήφισμα δημοσιεύθηκαν σε μιρκή …περίληψη. Τα συστημικά Μέσα που επίσης λειτουργούν με την αρωγή της κυβέρνησης της Ν.Δ δημοσίευσαν την είδηση πατώντας στις αντιδράσεις των πολιτικών κομμάτων, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ. Ακόμη και τα μίντια που πρόσκεινται στα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν ασχολήθηκαν με την ουσιώδη πλευρά του. Ότι οι ιδιοι οι δημοσιογράφοι είναι λογοκριμένοι, δέχονται απειλές και εκβιασμούς, εκφοβίζονται μέσω αγωγών SLAPPs.

Η καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το κράτος δικαίου και την Ελευθερία του Τύπου αφορά  επιγραμματικά σε: Καμία πρόοδος για την εξιχνίαση της δολοφονίας Γιώργου Καραϊβάζ τρία χρόνια πριν, παρακολουθήσεις δημοσιογράφων και πολιτικών με το pretador, σωματικές απειλές και λεκτικές επιθέσεις (από υψηλόβαθμους πολιτικούς), παραβιάσεις του απορρήτου τους με λογισμικό υποκλοπής και καταχρηστικές μηνύσεις, συμπεριλαμβανομένου του περιβάλλοντος του πρωθυπουργού, συγκέντρωση των μέσων ενημέρωσης στα χέρια των ολιγαρχών και διανομή κρατικών επιδοτήσεων (λίστες Πέτσα). Όλα αυτά σε ένα κανονικό σύστημα μίντια θα απασχολούσαν πρωτίστως τις δημοσιογραφικές ενώσεις και τους δημοσιογράφους. Όμως οι συνδικαλιστικές ενώσεις με συμμαχία παρατάξεων που πρόσκεινται ιδεολογικά σε Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ, ήδη από το 2021 όταν έγινε η πρώτη παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα παραπάνω θέματα, πρόσφεραν μεγάλη υπηρεσία στο μέγαρο Μαξίμου και την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Αποδέχθηκαν, συναίνεσαν και συμμετείχαν στις ελεγχόμενες Επιτροπές ασφάλειας (έγινε για τη δολοφονία Καραϊβάζ) και δεοντολογίας (έγινε για τις παραβιάσεις της ελευθερίας του Τύπου). Επιτροπές που η κυβέρνηση Μητσοτάκη παρουσίασε στα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως “συμμόρφωση” της χώρας στις ευρωπαϊκές αρχές πλουραλισμού και ελευθερίας των ΜΜΕ. Με το ψήφισμα καταδίκης δεν εκτίθεται μόνο η κυβέρνηση της Ν.Δ, όπως γράφουν οι αντιπολιτευόμενες σε αυτήν, εφημερίδες. Εκτίθενται ανεπανόρθωτα και οι δημοσιογραφικές ενώσεις, τα δημοσιογραφικά στελέχη και οι συνδικαλιστές.

Τα 28 σημεία του καταδικαστικοί Ψηφίσματος:

  1. Εκφράζει σοβαρές ανησυχίες για τις πολύ σοβαρές απειλές κατά της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην Ελλάδα· τονίζει ότι το σύστημα ελέγχων και ισορροπιών είναι απαραίτητο για μια ισχυρή δημοκρατία και σημειώνει με ανησυχία ότι το σύστημα αυτό έχει υποστεί μεγάλη πίεση. 
  2. Εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για το γεγονός ότι οι αρχές επιβολής του νόμου και οι δικαστικές αρχές στην Ελλάδα δεν έχουν σημειώσει πρόοδο στην έρευνα για τη δολοφονία του Έλληνα δημοσιογράφου, Γιώργου Καραϊβάζ, στις 9 Απριλίου 2021· σημειώνει ότι δύο ύποπτοι συνελήφθησαν τον Απρίλιο του 2023, αλλά, κατά τα λοιπά, η έρευνα της αστυνομίας δεν οδήγησε σε κανένα αξιοσημείωτο αποτέλεσμα· καλεί μετ’ επιτάσεως τις αρχές να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διεξαγωγή ενδελεχούς και αποτελεσματικής έρευνας και να προσαγάγουν στη δικαιοσύνη όσους εμπλέκονται στη δολοφονία, σε οποιοδήποτε επίπεδο· παροτρύνει τις αρχές να ζητήσουν βοήθεια από την Ευρωπόλ.
  3. Εκφράζει έντονη ανησυχία για το γεγονός ότι, πέραν της δολοφονίας αυτής, πολλοί δημοσιογράφοι αντιμετωπίζουν σωματικές απειλές, λεκτικές επιθέσεις, μεταξύ άλλων από υψηλόβαθμους πολιτικούς και υπουργούς, παραβίαση της ιδιωτικής τους ζωής με κατασκοπευτικό λογισμικό, καθώς και στρατηγικές αγωγές προς αποθάρρυνση της συμμετοχής του κοινού· υπογραμμίζει ότι η κατάσταση αυτή λειτουργεί αποτρεπτικά για αυτούς· ζητεί, ειδικότερα, να αποσυρθούν αμέσως αυτές οι στρατηγικές αγωγές προς αποθάρρυνση της συμμετοχής του κοινού· επιμένει ότι η κυβέρνηση έχει την υποχρέωση να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την προσαγωγή στη δικαιοσύνη των δραστών εγκλημάτων κατά ατόμων, δημοσιογράφων και άλλων παραγόντων των μέσων ενημέρωσης, καθώς και για τη δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος για όλους τους δημοσιογράφους. 
  4. Εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για τις πολυάριθμες περιπτώσεις υπερβολικής χρήσης βίας από τις αστυνομικές υπηρεσίες κατά μειονοτικών ομάδων και ειρηνικών διαδηλωτών εν γένει· καλεί τις αρχές να διερευνήσουν πλήρως και ανεξάρτητα όλες αυτές τις περιπτώσεις· εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για το γεγονός ότι τρία νεαρά άτομα Ρομά έχουν σκοτωθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα λόγω εικαζόμενης αστυνομικής βίας, καθώς και για την έλλειψη διεξοδικής έρευνας για τα περιστατικά αυτά· σημειώνει με ανησυχία ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, η αστυνομία καθάρισε τον τόπο του εγκλήματος πριν από τη διενέργεια εγκληματολογικής εξέτασης· υπενθυμίζει ότι το αρμόδιο δικαστήριο απάλλαξε τέσσερις αστυνομικούς από την εμπλοκή στον θάνατο του ακτιβιστή ΛΟΑΤΚΙ+ Ζακ Κωστόπουλου το 2022, παρά τα βίντεο που έδειχναν την αστυνομία να κάνει χρήση περιττής βίας. 
  5. Καλεί την κυβέρνηση να διασφαλίσει την πλήρη ανεξαρτησία της εθνικής ρυθμιστικής αρχής της για τον οπτικοακουστικό τομέα, όπως απαιτείται από την οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων. 
  6. Τονίζει ότι απειλείται η πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης, καθώς η ιδιοκτησία των μέσων ενημέρωσης στη χώρα κατανέμεται κυρίως σε μικρό αριθμό ολιγαρχών, με αποτέλεσμα τη δραματική υποβάθμιση ορισμένων θεμάτων, όπως οι ανησυχίες σχετικά με το σύστημα σιδηροδρομικής ασφάλειας πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη· σημειώνει με ανησυχία την έλλειψη διαφάνειας στην κατανομή των κρατικών επιδοτήσεων στα μέσα ενημέρωσης· σημειώνει το συμπέρασμα της Επιτροπής ότι οι ρυθμιστικές αρχές των μέσων ενημέρωσης έχουν έλλειψη πόρων· θέτει υπό αμφισβήτηση την αντικειμενικότητα και την ανεξαρτησία του ελληνικού Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και εκφράζει την ανησυχία του για την αιφνίδια αντικατάσταση του διοικητικού συμβουλίου τον Σεπτέμβριο του 2023· καλεί την Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή του νέου νόμου αριθ. 5005/2022 για τα μέσα ενημέρωσης, της 21ης Δεκεμβρίου 2022, ιδίως όσον αφορά τη διαφάνεια του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των μέσων ενημέρωσης. 
  7. Ζητεί, όσον αφορά την παράνομη χρήση τεχνολογίας παρακολούθησης, όπως το κατασκοπευτικό λογισμικό Predator: 

α) να επανέλθουν και να ενισχυθούν επειγόντως οι θεσμικές και νομικές διασφαλίσεις, μεταξύ δε άλλων ο αποτελεσματικός εκ των προτέρων και εκ των υστέρων έλεγχος, καθώς και ανεξάρτητοι μηχανισμοί εποπτείας· 

β) να ανακληθούν επειγόντως όλες οι άδειες εξαγωγής που δεν συνάδουν πλήρως με τον κανονισμό για τα είδη διπλής χρήσης και να διερευνηθούν οι καταγγελίες για παράνομες εξαγωγές, μεταξύ άλλων στο Σουδάν· 

γ) να υπάρξουν εγγυήσεις ότι οι αρχές μπορούν να διερευνήσουν ελεύθερα και ανεμπόδιστα όλους τους ισχυρισμούς για χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού· 

δ) να ακυρωθεί η νομοθετική τροποποίηση του 2019 που έθεσε την ΕΥΠ υπό τον άμεσο έλεγχο του πρωθυπουργού· 

ε) να υπάρξουν εγγυήσεις για την ανεξαρτησία της ηγεσίας της ΕΑΔ· 

στ) να ξεκινήσει επειγόντως αστυνομική έρευνα μετά την εικαζόμενη κατάχρηση κατασκοπευτικού λογισμικού και να συγκεντρωθούν απτά αποδεικτικά στοιχεία για πληρεξούσιους, εταιρείες μεσιτείας και πωλητές κατασκοπευτικού λογισμικού που συνδέονται με μολύνσεις από κατασκοπευτικό λογισμικό· 

ζ) να κληθεί αμέσως η Ευρωπόλ να συμμετάσχει στις έρευνες· καταδικάζει την παράνομη εργαλειοποίηση του όρου «απειλή για την εθνική ασφάλεια» ως δικαιολογία για τις απαράδεκτες υποκλοπές και την παρακολούθηση πολιτικών αντιπάλων, περιλαμβανομένων του νυν βουλευτού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γεώργιου Κύρτσου, και του πρώην ΒΕΚ, Νίκου Ανδρουλάκη· εκφράζει σοβαρή ανησυχία για την επιρροή του Πρωθυπουργού στην ΕΥΠ, η οποία τελεί υπό την άμεση αρμοδιότητα και εποπτεία του γραφείου του· 

  1. Σημειώνει με μεγάλη ανησυχία ότι ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΑΔΑΕ και η ελληνική Αρχή Προστασίας Δεδομένων (ΑΠΔ), υφίστανται αυξανόμενη πίεση λόγω του έργου τους όσον αφορά την παράνομη παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων από την ΕΥΠ· σημειώνει, επιπλέον, ότι η Βουλή των Ελλήνων αντικατέστησε ξαφνικά τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΑΔΑΕ το 2023, την παραμονή της απόφασης της ΑΔΑΕ να επιβάλει πρόστιμο στην ΕΥΠ, και λίγο πριν η ΑΔΑΕ και η ΑΠΔ ζητήσουν να γίνει ένα κρίσιμο βήμα στην έρευνα για το σκάνδαλο του κατασκοπευτικού λογισμικού. 
  2. Καλεί την ελληνική κυβέρνηση να αποσύρει επειγόντως την τροποποίηση 826/145 του νόμου αριθ. 2472/1997, με την οποία καταργήθηκε η ικανότητα της ΑΔΑΕ να ενημερώνει τους πολίτες για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, και να αποκαταστήσει την πλήρη ανεξαρτησία του δικαστικού σώματος και όλων των σχετικών εποπτικών οργάνων, όπως ο Διαμεσολαβητής και η ΑΠΔ, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλα τα εποπτικά όργανα απολαμβάνουν πλήρη συνεργασία και πρόσβαση σε πληροφορίες και είναι σε θέση να παρέχουν πλήρεις πληροφορίες σε όλα τα θύματα. 
  3. Εκφράζει ανησυχία για την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση, τον περιορισμό των εξουσιών, τις αδιαφανείς διαδικασίες διορισμού και την παρενόχληση και τον εκφοβισμό υπαλλήλων ανεξάρτητων δημόσιων φορέων, όπως ο Συνήγορος του Πολίτη, η εντολή και η διάρκεια θητείας του οποίου πρέπει να συνάδουν με τις αρχές του Παρισιού και τα ευρωπαϊκά πρότυπα για τους φορείς ισότητας, την ΑΠΔ και την ΑΔΑΕ· σημειώνει, επιπλέον, ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία θα πρέπει να διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στον έλεγχο των δημόσιων αρχών, δεν φαίνεται να είναι αποτελεσματική, και έχουν εκφραστεί ανησυχίες σχετικά με την ανεξαρτησία της· καλεί την ελληνική κυβέρνηση να διασφαλίσει την ανεξαρτησία και τη λειτουργική αυτονομία των ανεξάρτητων εποπτικών φορέων, σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα και τις ισχύουσες εθνικές και ενωσιακές νομικές απαιτήσεις, και να βελτιώσει τη συμμόρφωσή της με τις συστάσεις τους· επισημαίνει ότι οι συστηματικές δυσκολίες και καθυστερήσεις στον διορισμό της διοίκησης των ανεξάρτητων εποπτικών φορέων υπονομεύουν την αποτελεσματικότητα και την εξουσία τους· εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την αιφνίδια αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου της ΑΔΑΕ και του εποπτικού οργάνου του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα τον Σεπτέμβριο του 2023, ακριβώς τη στιγμή κατά την οποία η ΑΔΑΕ και η ΑΠΔ είχαν ζητήσει να γίνει ένα κρίσιμο βήμα στην έρευνα για το κατασκοπευτικό λογισμικό. 
  4. Εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για το γεγονός ότι η μεταφορά της έρευνας κατασκοπευτικού λογισμικού σε άλλον εισαγγελέα, μετά το προηγούμενο αίτημα των εισαγγελέων προς την ΑΔΑΕ να ελεγχθεί κατά πόσον τα 92 άτομα που στοχοποιήθηκαν από το κατασκοπευτικό λογισμικό Predator (συμπεριλαμβανομένων εθνικών βουλευτών και βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δημοσιογράφων και κυβερνητικών αξιωματούχων) είχαν επίσης υποβληθεί σε παρακολούθηση από την ΕΥΠ, θα οδηγήσει de facto στην περάτωση της έρευνας· επαναλαμβάνει το αίτημά του για συμμετοχή της Ευρωπόλ στην έρευνα. 
  5. Καταδικάζει απερίφραστα τον εκφοβισμό και την παρενόχληση λειτουργών που ελέγχουν την κυβέρνηση, όπως η πρώην Εισαγγελέας Διαφθοράς, Ελένη Τουλουπάκη, και ο Χρήστος Ράμμος, επικεφαλής της ΑΔΑΕ· εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για την παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και την εικαζόμενη απόπειρα αναστολής του αιτήματος της ΑΔΑΕ σε εταιρεία τηλεπικοινωνιών να προβεί σε έλεγχο των εντολών παρακολούθησης του 2022.
  6. Τονίζει με μεγάλη ανησυχία ότι η διαφθορά διαβρώνει τις δημόσιες υπηρεσίες και τα δημόσια αγαθά· υπογραμμίζει ότι η διάρκεια των δικαστικών διαδικασιών, σε συνδυασμό με τις αμφιβολίες για την ακεραιότητα τμημάτων της αστυνομίας, και οι συγκρούσεις συμφερόντων στο υψηλότερο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της εικαζόμενης διείσδυσης ομάδων οργανωμένου εγκλήματος στην αστυνομία, θα οδηγήσουν σε μια νοοτροπία ατιμωρησίας στο πλαίσιο της οποίας μπορεί να ευδοκιμήσει η διαφθορά· τονίζει ότι οι αρχές δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει ένα σταθερό ιστορικό επιδόσεων όσον αφορά τη διερεύνηση και τη δίωξη υποθέσεων διαφθοράς υψηλού επιπέδου που οδηγούν σε τελεσίδικες καταδικαστικές αποφάσεις με αποτρεπτικό αποτέλεσμα· καλεί την κυβέρνηση και τις αρχές να αντιμετωπίσουν κατά προτεραιότητα τα ζητήματα αυτά.  
  7. Καλεί την ελληνική κυβέρνηση να εγκρίνει άμεσα μέτρα και τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της ικανότητας και της διαφάνειας της αστυνομίας όσον αφορά τη διερεύνηση υποθέσεων οργανωμένου εγκλήματος, μεταξύ δε άλλων την αναζήτηση ισχυρών ενδείξεων για δεσμούς μεταξύ του οργανωμένου εγκλήματος και της αστυνομίας σε όλες τις βαθμίδες της.  
  8. Καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει πλήρως όλες τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και να συμμορφωθεί με τα προσωρινά μέτρα που επιβάλλει το Δικαστήριο.  
  9. Σημειώνει ότι, μέχρι σήμερα, δεν έχουν ληφθεί μέτρα όσον αφορά τη συμμετοχή του δικαστικού σώματος στη διαδικασία διορισμού των ανώτατων δικαστικών λειτουργών, ήτοι των δικαστών, στις θέσεις του Προέδρου και του Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.  
  10. Εκφράζει τη βαθιά του θλίψη του για την τραγική απώλεια ανθρώπινων ζωών στο ναυάγιο της 14ης Ιουνίου 2023, όταν ένα αλιευτικό σκάφος βυθίστηκε στο Ιόνιο Πέλαγος στα ανοικτά των ακτών του Πύλου της Μεσσηνίας, στην Ελλάδα, με περισσότερα από 600 άτομα επί του σκάφους να θεωρούνται νεκρά· εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για την έλλειψη προόδου στη δικαστική έρευνα· επικροτεί τις έρευνες του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή και του Έλληνα Συνηγόρου του Πολίτη σχετικά με την καταστροφή· εκφράζει σοβαρή ανησυχία για τη μεταχείριση των μεταναστών στα εξωτερικά σύνορα και στο εσωτερικό της χώρας, μετά τις συστηματικές επαναπροωθήσεις και τη βία κατά υπηκόων τρίτων χωρών, την αυθαίρετη κράτησή τους και την κλοπή των αντικειμένων τους· εκφράζει επίσης την έντονη ανησυχία του για τις συνθήκες στα κέντρα υποδοχής, ιδίως όσον αφορά την προστασία των ατόμων από την εγκληματικότητα και την πρόσβαση σε βασικές εγκαταστάσεις υγιεινής· θεωρεί ότι ο Υπεύθυνος Προστασίας Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου χρειάζεται μια ευρύτερη και ανεξάρτητη εντολή, ώστε να είναι επίσης σε θέση να διερευνά αποτελεσματικά τις επαναπροωθήσεις· καλεί την Επιτροπή να αξιολογήσει τη συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ των συστημάτων επιτήρησης των συνόρων που χρησιμοποιούν τη συμπεριφορική ανάλυση, καθώς και της χρηματοδότησής τους από την ΕΕ· καταδικάζει τη δραματική αδυναμία της Επιτροπής να επιβάλει τη νομοθεσία της ΕΕ όσον αφορά τις συνθήκες υποδοχής, τις επαναπροωθήσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα, και πιστεύει ότι οι διαδικασίες επί παραβάσει είναι καταλληλότερες από τους επαίνους της Επιτρόπου. 
  11. Εκφράζει την ανησυχία του για τις επιθέσεις κατά της κοινωνίας των πολιτών και, ειδικότερα, για τις εκστρατείες δυσφήμισης και τη δικαστική παρενόχληση από τις ελληνικές αρχές κατά ακτιβιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων· εκφράζει την ανησυχία του για τις πρόσφατες δίκες κατά εργαζομένων στον ανθρωπιστικό τομέα και ατόμων που παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια σε μετανάστες και πρόσφυγες· καλεί τις ελληνικές αρχές να αποσύρουν αμέσως όλες τις κατηγορίες και να διασφαλίσουν ότι οι εργαζόμενοι στον ανθρωπιστικό τομέα και οι εθελοντές μπορούν να παρέχουν βοήθεια με ασφάλεια και ελευθερία.  
  12. Θεωρεί κρίσιμη την ταχεία και ολοκληρωμένη διεξαγωγή της δικαστικής έρευνας σχετικά με τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους εμπλεκομένους, συμπεριλαμβανομένων των αρμόδιων κυβερνητικών αξιωματούχων· δεν είναι ικανοποιημένο με τον έλεγχο που διενεργεί η αρμόδια επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων, καθώς φαίνεται να στερείται πολιτικής αμεροληψίας και να είναι απρόθυμη να καλέσει σε κατάθεση βασικούς εμπειρογνώμονες· εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για την άρνηση της Βουλής των Ελλήνων να διεξαγάγει έρευνα, όπως ζητήθηκε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, σχετικά με δύο πρώην υπουργούς Μεταφορών.  
  13. Εκφράζει ανησυχία για το περιοριστικό κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την καταχώριση των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, ιδίως όσον αφορά τις οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μετανάστευσης και της κοινωνικής ένταξης· παροτρύνει την κυβέρνηση να άρει αμέσως και με άμεση ισχύ τους περιορισμούς που επιβάλλονται σε μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) και δημοσιογράφους που καλύπτουν το θέμα της μετανάστευσης και να επανεξετάσει το νομοθετικό πλαίσιο κατά προτεραιότητα· ζητεί να στηριχθούν και να ενισχυθούν όλες οι πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην αύξηση της διαφάνειας σε αυτά τα θέματα, όπως ο μηχανισμός αναφοράς των επαναπροωθήσεων της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.  
  14. Σημειώνει ότι η Ελλάδα έχει θεσπίσει νομικό πλαίσιο σχετικά με την ίση μεταχείριση και ότι έχουν ληφθεί θετικά μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η συγκρότηση της νέας Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων· εκφράζει, ωστόσο, την ανησυχία του για το ισχνό νομικό πλαίσιο και τις διακρίσεις εις βάρος των ΛΟΑΤΚΙ+, των Ρομά και άλλων μειονοτήτων· καλεί την κυβέρνηση και όλες τις άλλες πολιτικές δυνάμεις να αναλάβουν ηγετικό ρόλο και να προωθήσουν την κοινωνική αλλαγή στο πλαίσιο αυτό, ιδίως όσον αφορά την ενδοοικογενειακή βία, την αστυνομική βία και την ισότητα στον γάμο, η οποία βρίσκεται υπό συζήτηση εδώ και χρόνια.  
  15. Αναγνωρίζει την ύπαρξη τηλεφωνικών γραμμών βοήθειας και εξειδικευμένων αστυνομικών υπηρεσιών αντιμετώπισης της ενδοοικογενειακής βίας, αλλά παροτρύνει επίσης την κυβέρνηση να δημιουργήσει ολοκληρωμένα κέντρα υποστήριξης θυμάτων βιασμού και να διασφαλίσει ότι τα θύματα σεξουαλικής βίας μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη, μετατραυματική υποστήριξη, ιατροδικαστικές εξετάσεις και ψυχολογική υποστήριξη· καλεί την κυβέρνηση να καταστήσει τη γυναικοκτονία αυτοτελές έγκλημα. 
  16. Εκφράζει την ικανοποίησή του για την απαγόρευση των μη συναινετικών χειρουργικών επεμβάσεων και ζητεί την κατάλληλη κατάρτιση των επαγγελματιών του τομέα της υγείας ώστε να υποδέχονται και να φροντίζουν κατάλληλα τα διαφυλικά (intersex) άτομα. 
  17. Χαιρετίζει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων για την ισότητα στον γάμο και ζητεί την ταχεία έγκρισή του. 
  18. Καλεί την κυβέρνηση να βελτιώσει τη νομοθετική διαδικασία εισάγοντας πραγματικές και ουσιαστικές διαβουλεύσεις και να καταργήσει την αμφιλεγόμενη πρακτική των πολυνομοσχεδίων.  
  19. Εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση και οι αστυνομικές αρχές αρνήθηκαν να συναντηθούν με εκπροσώπους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά την επίσημη αποστολή του τον Απρίλιο του 2022 και ζητεί από την υφιστάμενη ελληνική κυβέρνηση να καθιερώσει εποικοδομητικό διάλογο με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. 
  20. Καλεί την Επιτροπή να αξιοποιήσει πλήρως τα εργαλεία που διαθέτει για να αντιμετωπίσει τις παραβιάσεις των αξιών που κατοχυρώνονται στο άρθρο 2 της ΣΕΕ στην Ελλάδα· ζητεί, ειδικότερα, κατά την εκτέλεση των σχετικών κονδυλίων της ΕΕ, να αξιολογείται η συμμόρφωση με τον Χάρτη, όπως ορίζει ο κανονισμός περί κοινών διατάξεων· ζητεί από την Επιτροπή, στο πλαίσιο του κανονισμού για την αιρεσιμότητα όσον αφορά το κράτος δικαίου, να αξιολογήσει τις συνέπειες της μη εφαρμογής των σχετικών αποφάσεων των ευρωπαϊκών δικαστηρίων· υπενθυμίζει ότι, σε περίπτωση έγκρισης χρηματοδοτικών μέτρων, η Επιτροπή πρέπει να διασφαλίσει ότι οι τελικοί αποδέκτες ή δικαιούχοι κονδυλίων της ΕΕ δεν στερούνται αυτών των κονδυλίων, όπως ορίζεται στο άρθρο 5 παράγραφοι 4 και 5 του κανονισμού για την αιρεσιμότητα όσον αφορά το κράτος δικαίου, και πρέπει να βρει τρόπους για να διασφαλίσει ότι τα κονδύλια της ΕΕ φτάνουν στους πολίτες, τις επιχειρήσεις, τις περιφερειακές και τοπικές αρχές, τις ΜΚΟ και κάθε άλλο σχετικό ενδιαφερόμενο μέρος, εάν η κυβέρνηση δεν συνεργαστεί όσον αφορά τις ελλείψεις στο κράτος δικαίου, ιδίως δεδομένων των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, του υψηλού κόστους ζωής και της αύξησης της φτώχειας στη χώρα. 
  21. Αναθέτει στην Πρόεδρό του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στο Συμβούλιο, στην Επιτροπή, στις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των κρατών μελών, στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη, και στα Ηνωμένα Έθνη.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη

ΑΙΧΜΗΡΑ MEDIA

ΑΙΧΜΗΡΑ MEDIA
Το παρασκήνιο της παραίτησης -Οι σκαφάτες διακοπές στην Πάτμο την ώρα του πύρινου ολέθρου «έφαγαν» τον υπουργό ΠΡΟ.ΠΟ Παραιτήθηκε ο Νότης Μηταράκης από τη θέση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, όπως έγινε γνωστό από το γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, ο κ. Μηταράκης υπέβαλε την παραίτησή του για προσωπικούς λόγους στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία έγινε αποδεκτή. Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου, αναφέρουν οτι υπήρξε ενόχληση καθώς ο μέχρι πρότινος υπουργός έκανε διακοπές στην Πάτμο και απουσίαζε από τα πύρινα μέτωπα που ήταν σε εξέλιξη σε πολλές περιοχές της χώρας. «Πυρά» για τις διακοπές του στην Πάτμο εξαπέλυσε και η Καθημερινή, αναφέροντας: «ο πρωθυπουργός μιλάει για πόλεμο και παρά τη δικαιολογημένη και μεγάλη κούραση, μένει στην Αθήνα λόγω των πυρκαγιών. Ο Βασίλης Κικίλιας το ίδιο, έχοντας αποκλείσει τις διακοπές για φέτος. Ούτε η “κήρυξη πολέμου” ούτε η πρωτοφανής κρίση που βιώνει η χώρα σταμάτησε τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη από το να εμφανιστεί χθες το πρωί σε μακρινό νησί για να ξεκινήσει τις διακοπές του, να επιβιβαστεί σε ένα σκάφος για μερικές ώρες και να επιστρέψει νωρίς το απόγευμα σαν να μην τρέχει τίποτα, με τους λουόμενους στην περιοχή να αναρωτιούνται αν έβλεπαν καλά…