Το… σουβλατζίδικο που θα καθορίσει την πολιτική απόφαση
Συνεχίζεται η μάχη ανάμεσα στην ΕΝΕΔ και την Google. Η πλέον κρίσιμη απόφαση για το μέλλον του ψηφιακού και έντυπου Τύπου στην Ελλάδα πρόκειται να ληφθεί έως το τέλος του χρόνου και αφορά το αν θα καταβάλλονται ή όχι δικαιώματα στους εκδότες και στους δημοσιογράφους από τον πολυεθνικό όμιλο.
Ο νόμος για την πνευματική ιδιοκτησία έχει ψηφιστεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και η Ανεξάρτητη Αρχή, η ΕΕΤΤ, έχει λάβεις τις αποφάσεις της. Όμως ορισμένοι επαναφέρουν το θέμα στην κυβέρνηση και στον ίδιο τον πρωθυπουργό όσον αφορά δύο σημεία, επιχειρώντας έτσι να ακυρώσουν στην πράξη τον νόμο.
Το πρώτο σημείο είναι ο λεγόμενος «συμψηφισμός», που δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία. Οι εκδότες θα κληθούν να πληρώσουν την Google για την προώθηση των sites και, καθώς εκείνοι διεκδικούν πνευματικά δικαιώματα για τη χρήση χωρίς άδεια των κειμένων τους, θα επέλθει ο συμψηφισμός. Υπάρχει έτσι το ενδεχόμενο ορισμένοι εκ των εκδοτών να αρχίσουν και να πληρώνουν την Google.
Το δεύτερο σημείο είναι η διεκδίκηση δικαιωμάτων επί των συνόλου των διαφημιστικών εσόδων της Google. Η πολυεθνική υποστηρίζει πως, όταν διαφημίζει, π.χ., ένα σουβλατζίδικο δεν υπάρχει παρέμβαση ή επιρροή από τους δημοσιογράφους. Και οι εκδότες αντιτείνουν πως για να τοποθετηθεί αυτή η διαφήμιση για το σουβλατζίδικο υπάρχουν ιστοσελίδες που γράφουν θέματα για τα καλύτερα σουβλάκια και συνεπώς δημιουργείται ενδιαφέρον από το κοινό και χώρος για τον διαφημιζόμενο, όπου μπορεί να απευθυνθεί.
Τα έσοδα της Google στην Ελλάδα ανέρχονται σε 417,8 εκατ. ευρώ με βάση το πλήθος των ψηφιακών χρηστών και σε 534,9 εκατ. ευρώ βάσει του μεγέθους της οικονομίας. Τα συνολικά εκτιμώμενα έσοδα της Google από τη διαφήμιση με βάση τους χρήστες ανέρχονται σε 331,6 εκατ. ευρώ και με βάση τα μεγέθη της οικονομίας σε 424,5 εκατ. ευρώ. Οι εκδότες διεκδικούν για τους ίδιους και για τους δημοσιογράφους από την Google ένα ετήσιο ποσό της τάξης των 40 – 50 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των εσόδων της Google παγκοσμίως εκτιμάται σε 269 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 213 δισ. ευρώ προέρχονται από τη διαφήμιση.
Με τέτοια δραστηριότητα στην Ελλάδα από την πολυεθνική εταιρεία, η οποία, σημειωτέον, δεν αποδίδει φόρους στη χώρα, υπάρχει μεγάλο περιθώριο για μια συμφωνία που θα κυμαίνεται στα 30 – 35 εκατ. ευρώ ετησίως. Η Google, από την πλευρά της, έχει δηλώσει στη διαβούλευση πως θα αποχωρήσει από τη χώρα, αν εφαρμοστεί η νομοθεσία, κάτι που σημαίνει πως θα αφήσει οικειοθελώς χώρο για τους ανταγωνιστές της.