Οι εκδότες λένε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μειώνει την επισκεψιμότητά τους. Νέα έρευνα δείχνει γιατί έχουν δίκιο
Πηγή: niemanlab.org
Οι άνθρωποι στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη για διαφορετικούς λόγους από ό,τι πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Μελέτης Δημοσιογραφίας του Reuters (RISJ) που διεξήγαγε έρευνα σε χρήστες σε έξι χώρες. «Πέρυσι, η δημιουργία μέσων — για παράδειγμα, η δημιουργία μιας εικόνας ή μιας περίληψης — ήταν η κορυφαία περίπτωση χρήσης», έγραψε ο Felix M. Simon, μέλος του RISJ. «Φέτος, η αναζήτηση πληροφοριών έχει πάρει το προβάδισμα, υπερδιπλασιάζοντας την εβδομαδιαία αύξηση από 11% σε 24%.»
Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν πλέον την Τεχνητή Νοημοσύνη για να «ερευνούν θέματα, να απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν πραγματικά γεγονότα και να ζητούν συμβουλές. Ουσιαστικά, τη χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο για εργασίες που κάποτε ήταν ο κύριος τομέας των μηχανών αναζήτησης και, κατ’ επέκταση, των εκδοτών ειδήσεων».
Η μετατόπιση από τη δημιουργία προς την αναζήτηση πληροφοριών έχει άμεσες επιπτώσεις για τους εκδότες που βασίζονται στην επισκεψιμότητα από τις μηχανές αναζήτησης. Πιο ανησυχητική από την «μείωση 10 έως 15% που βλέπουμε να προέρχεται από τις παραπομπές αναζήτησης παγκοσμίως», δήλωσε σε συνέδριο της Press Gazette ο Matthew Monahan, πρόεδρος του Arc XP CMS της Washington Post για εταιρείες μέσων ενημέρωσης, είναι ότι υπάρχει «μείωση στην άμεση επισκεψιμότητα από νεανικό κοινό».
«Για τους εκδότες που ανησυχούν για τη μείωση της επισκεψιμότητας από παραπομπές, τα ευρήματά μας σκιαγραφούν μια ανησυχητική εικόνα, σύμφωνα με άλλα πρόσφατα ευρήματα σε βιομηχανική και ακαδημαϊκή έρευνα», γράφει ο Simon. «Μεταξύ εκείνων που λένε ότι έχουν δει απαντήσεις τεχνητής νοημοσύνης για τις αναζητήσεις τους, μόνο το ένα τρίτο λέει ότι «πάντα ή συχνά» κάνει κλικ στους συνδέσμους πηγής, ενώ το 28% λέει ότι «σπάνια ή ποτέ» το κάνει. Αυτό υποδηλώνει ότι ένα σημαντικό μέρος των ταξιδιών των χρηστών μπορεί πλέον να καταλήγει στη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης».
Ευρήματα σχετικά με τη δημόσια γνώμη για τη χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης στη δημοσιογραφία και τις ειδήσεις
Υπάρχει ένα σημαντικό «χάσμα άνεσης» ανάμεσα στην παραγωγή ειδήσεων από ανθρώπους και στην παραγωγή ειδήσεων από τεχνητή νοημοσύνη: μόλις το 12% των ερωτηθέντων δηλώνει άνεση με ειδήσεις που έχουν παραχθεί πλήρως από AI, σε σύγκριση με 62% για περιεχόμενο που έχει παραχθεί αποκλειστικά από ανθρώπους. Ωστόσο, η αποδοχή αυξάνεται όταν υπάρχει ανθρώπινη επίβλεψη ή όταν οι άνθρωποι καθοδηγούν τη διαδικασία με τη βοήθεια AI.
Η άνεση του κοινού ευθυγραμμίζεται με τα αντιλαμβανόμενα πρότυπα χρήσης: οι άνθρωποι δείχνουν τη μεγαλύτερη αποδοχή για «παρασκηνιακές» εφαρμογές, όπως η διόρθωση γραμματικών λαθών και η μετάφραση, ενώ εμφανίζουν περισσότερη επιφύλαξη απέναντι σε εμφανείς χρήσεις, όπως οι τεχνητοί παρουσιαστές.
Οι προσδοκίες για τον αντίκτυπο του AI στις ειδήσεις παραμένουν μικτές: οι πολίτες αναμένουν οφέλη όπως χαμηλότερο κόστος παραγωγής και ταχύτερη ενημέρωση, αλλά εκφράζουν ανησυχίες για μειωμένη διαφάνεια και αξιοπιστία. Μόνο το 33% πιστεύει ότι οι δημοσιογράφοι ελέγχουν συστηματικά τα αποτελέσματα του AI πριν από τη δημοσίευση.
Παρά την αυξανόμενη επίγνωση της χρήσης AI στα μέσα ενημέρωσης, οι περισσότεροι άνθρωποι (60%) δεν συναντούν ακόμη τακτικά χαρακτηριστικά AI που απευθύνονται στο κοινό, και μόλις 19% βλέπουν επισημάνσεις AI καθημερινά — παρότι το 77% καταναλώνει ειδήσεις σε καθημερινή βάση — κάτι που δείχνει μια ασυμφωνία μεταξύ της υλοποίησης και της ορατότητας της τεχνητής νοημοσύνης.
Αναλυτικότερα:
Υπάρχει ξεκάθαρο «χάσμα άνεσης» μεταξύ ειδήσεων που δημιουργούνται από ανθρώπους και από AI.
Κατά μέσο όρο, μόνο το 12% αισθάνεται άνετα με ειδήσεις που παράγονται αποκλειστικά από AI· αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 21% όταν υπάρχει «άνθρωπος στον βρόχο» (δηλαδή ανθρώπινη επίβλεψη), στο 43% όταν ο άνθρωπος ηγείται με τη βοήθεια του AI, και στο 62% για ειδήσεις που παράγονται πλήρως από ανθρώπους (αύξηση 4 ποσοστιαίων μονάδων από το 2024). Το χάσμα αυτό παρατηρείται σε όλες τις δημογραφικές ομάδες και χώρες.
Οι άνθρωποι εξακολουθούν να αισθάνονται περισσότερο άνετα με τη χρήση AI στα παρασκήνια. Η άνεση είναι μεγαλύτερη για εργασίες όπως η διόρθωση ορθογραφίας και γραμματικής (55%) ή η μετάφραση (53%), και μικρότερη για δραστηριότητες όπως η αναδιατύπωση περιεχομένου για διαφορετικά κοινά (30%), η δημιουργία ρεαλιστικών εικόνων όταν δεν υπάρχει φωτογραφία (26%), ή η χρήση τεχνητών παρουσιαστών/συντακτών (19%).
Περισσότεροι πιστεύουν ότι τα μέσα ενημέρωσης χρησιμοποιούν AI. Το ποσοστό εκείνων που θεωρούν ότι οι δημοσιογράφοι χρησιμοποιούν «πάντα» ή «συχνά» γενετική AI έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε όλα τα καθήκοντα.
Οι αντιλήψεις του κοινού για το πού χρησιμοποιείται η AI ταιριάζουν με τις προτιμήσεις τους για το πού θα έπρεπε να χρησιμοποιείται.
Οι πολίτες θεωρούν ότι οι δημοσιογράφοι χρησιμοποιούν AI κυρίως σε εργασίες που εκείνοι εγκρίνουν περισσότερο (π.χ. διόρθωση γραμματικών λαθών: 55% άνετοι και 51% πιστεύουν ότι χρησιμοποιείται συχνά) και σπάνια σε εργασίες που τους κάνουν να αισθάνονται άβολα (π.χ. τεχνητοί παρουσιαστές: 19% άνετοι και 20% πιστεύουν ότι χρησιμοποιείται τακτικά).

Οι προσδοκίες για τον αντίκτυπο του AI στις ειδήσεις παραμένουν μικτές. Όπως και πέρυσι, πολλοί πιστεύουν ότι η AI θα κάνει τις ειδήσεις φθηνότερες στην παραγωγή (+39 ποσοστιαίες μονάδες διαφορά μεταξύ εκείνων που λένε «περισσότερο» και εκείνων που λένε «λιγότερο»), πιο επίκαιρες (+22), αλλά λιγότερο διαφανείς (−8) και λιγότερο αξιόπιστες (−19). Οι απόψεις έχουν γίνει πιο σταθερές από το 2024 (χωρίς μείωση στις αρνητικές προσδοκίες). Οι πολίτες στην Ιαπωνία και την Αργεντινή είναι γενικά πιο θετικοί για τον αντίκτυπο του AI στις ειδήσεις, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πιο αρνητικοί.
Η εμπιστοσύνη στον ανθρώπινο έλεγχο παραμένει περιορισμένη. Μόνο το 33% πιστεύει ότι οι δημοσιογράφοι «πάντα» ή «συχνά» ελέγχουν τα αποτελέσματα της τεχνητής νοημοσύνης πριν από τη δημοσίευση — με υψηλότερα ποσοστά στην Ιαπωνία (42%) και την Αργεντινή (44%), και χαμηλότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο (25%). Η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις σχετίζεται στενά με αυτό: 57% όσων «εμπιστεύονται πλήρως» τα μέσα πιστεύουν ότι γίνονται έλεγχοι, έναντι μόλις 19% όσων «δεν εμπιστεύονται καθόλου» τα μέσα.
Το κοινό αναμένει διαφορές υπευθυνότητας μεταξύ μέσων. 43% θεωρούν ότι θα υπάρχουν μεγάλες διαφορές ως προς το πόσο υπεύθυνα διαφορετικά μέσα ενημέρωσης θα χρησιμοποιούν την AI, ενώ 28% περιμένουν μικρές διαφορές.
Οι περισσότεροι δεν βλέπουν ακόμη χαρακτηριστικά AI που απευθύνονται στο κοινό. 60% δηλώνουν ότι δεν βλέπουν τακτικά λειτουργίες AI σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές ειδήσεων. Οι πιο συχνές είναι οι αυτόματες περιλήψεις (19%) και τα chatbots AI (16%).
Η σήμανση AI στις ειδήσεις είναι σπάνια σε σχέση με την καθημερινή κατανάλωση ειδήσεων.
Μόνο το 19% βλέπει σήμανση AI καθημερινά και το 28% εβδομαδιαία — χαμηλό ποσοστό αν σκεφτούμε ότι το 77% διαβάζει ή βλέπει ειδήσεις κάθε μέρα. Μόνο μειοψηφία υποθέτει ότι η AI χρησιμοποιείται χωρίς σήμανση.
Περίπου 15% λένε ότι «συχνά» ή «πάντα» υποψιάζονται πως η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε χωρίς επισήμανση (Αργεντινή 30%, ΗΠΑ 17%, περίπου 10% στην Ιαπωνία και την Ευρώπη). Η σαφής επικοινωνία των πολιτικών AI παραμένει κρίσιμη.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχεδόν όλα τα ζητήματα στάσεων απέναντι στο AI — τόσο για τις ειδήσεις όσο και γενικότερα — οι ερωτηθέντες στην Ιαπωνία και την Αργεντινή είναι πιο θετικοί και αισιόδοξοι για τις δυνατότητες και τις επιπτώσεις της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, σε σύγκριση με εκείνους στη Δανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μετάφραση με τη βοήθεια Αl (που το χαρακτήρισε ενδιαφέρον κείμενο!)